Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 5 mars 2011

5 Mars Extra fin falukorv (korv nr. 56)

Ica hade någon ny sorts falukorv som dom kallade extra fin falukorv.. taskigt mot dom andra falukorvarna? Nej men seriöst, det var tydligen extra hög kötthalt på 71%. Konstigt egentligen att det ens ska behövas kallas extra fin.. Det borde vara en självklarhet att det ska vara hög kötthalt i alla korvar.
Hur som helst var det nog ingen gladare än jag som upptäckte denna falukorven.. åh en ny falukorv!! Jag kan få riktiga cravings efter falukorv med stekt ägg och potatis.
Blev nästan som en helig ritual när jag gjorde i ordning denna lunchen(kanske en underdrift).
För man ska inte göra hur som helst när man gör iorning denna rätten. Jag har en nästan sjuklig besatthet på hur jag vill ha det.. fråga min vän sanna hur jag är med mina ägg.. haha men det är viktigt det där.

1. riktigt smör i stekpannan.
i med ägget precis när smöret smält, så pannan inte hinner bli för varm. För då blir ägget för hårt stekt. Det ska inte vara knaprigt. Och äggulan ska absolut inte gå sönder. Det är nästan straffbart. Sunny side up.
2. mycket smör i pannan och i med kokt potatis i bitar. Salt och peppar. Stek så potatisen får en fin lite knaprig yta.
3. I med lite till smör, och sen falukorven i skivor. Med ett litet snitt i sidan, så dom inte böjer sig. Stek till korven får en krispig yta.
4. Ett måste är Ayam brand chilisås med vitlök,
finns att köpa på bland annat Överskottsbolaget. Har vuxit upp med denna goda chilisåsen. Ketchup är ett tabu.
5. För pricken över i lite exta flingsalt ovanpå allt.

Behöver jag säga att jag åt med andakt? haha jag kanske har mina konstiga saker för mig..
men en sak vet jag i alla fall. Det finns en person som har lika stor kärlek till falukorv som jag, du vet vem du är och jag hade mer än gärna bjudit dig på min extra fina falukorv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar