Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 15 mars 2011

15 Mars Semlor

Man fyller ju bara 25 en gång! Så tänkte att jag skulle bjuda mina kära klasskamrater på lite fika också! Lite svårt att släpa med sig tårta från Rimbo in till Stockholm... så det fick bli semlor!
Perfekt eftersom jag inte fick någon på fettisdagen.
Tyvärr tycker jag att dom blev lite torra..jag är iofs van vid att ha varm mjölk till.. men dom var ändå lite för torra.. ingen i klassen vågade säga nåt(!). :)
ca. 20 bullar
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
2 dl socker
14 dl vetemjöl
ev. ca ½ tsk stött kardemumma

Ägg till pensling
vispad grädde
mandelmassa
florsocker

Smält smöret, blanda i mjölken, värm till 37 grader. Blanda ut med jästen och saltet. Blanda sedan i sockret och mjölet. Låt sedan degen stå och jäsa i ca 40 min. Forma till små bullar, låt jäsa ytterliggare 15 minuter under duk. Pensla med uppvispat ägg, grädda sedan i 225 grader i ca 15 minuter, eller tills dom blivit gyllenbruna. Skär av toppen, bred på mandelmassa och sedan gärdde, på med locket och ev lite florsocker som garnering. Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar