Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 27 mars 2011

27 Mars Vit choklad och blåbärsrutor



Först och främst måste jag bara berätta att idag fick min barndomsvän en liten flicka! Så himla roligt! Jag längtar tills jag får träffa henne:) Blev lite rastlös, så bestämde mig för att prova på ett till recept ur min nya fina bok Kladdiga kakor. Och hemmabakat fika är alltid bra att ha hemma om man får besök. Dom här var underbart goda!! Och då menar jag det verkligen! Superduper smarriga. Det var svårt att inte äta sig proppmätt på dom. Saftiga och härliga, med en perfekt lite knaprig yta... åhh, gör dom!!

ca 12 bitar
150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g frysta blåbär
150 g finhackad vit choklad
florsocker till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en 2 liters rektangulär sockerkaksform med bakplåtspapper. Vispa samman smör ock socker. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Häll i de torra ingredienserna. Fyll hälften av formen och stryk ut. Lägg i blåbären och den vita chokladen. Stryk över den resterande smeten. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter. Låt svalna och pudra på florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar