Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 11 mars 2011

11 Mars Emelines räkblandning



Ett tips från en klasskompis!


Tog mig friheten att göra om receptet lite för att slippa kompletera med ingredienser som jag redan hade hemma. Så bytte ut den färska koriandern och ingefäran, mot malen krydda. Detsamma med currypastan. Lite fuskigt att ändra om kanske, men jag bestämmer mina egna regler(!). Vet att jag egentligen inte tycker om korriander.. så kändes extra onödigt att gå och köpa det. Men hade en kryddpåse med malen korriander som jag råkade få med mig med en massa andra kryddor som jag köpte i Indien. Hoppade även över Raita. Men gör gärna sån om du vill, det är bara att söka upp på internet. Javisst ja, hoppade över spiskummin, för det hade jag ingen hemma.


..så egentligen blev det inte riktigt Emelines räkor ändå.. men så nära jag kunde komma!


Väldigt gott var det i alla fall. Smakade väldigt indiskt.. så plockade fram mina fina indiska skålar! ...men tyvärr är jag fortfarande inte övertygad om att korriander är en god krydda..


1 gul lök
1 knippa salladslök
1 vitlöksklyfta
2 1/2 cm färsk hackad ingerfära/ 1 tsk malen ingefära
1-2 chili
4 msk rapsolja
1 tsk gurkmeja
(1 tsk malen spiskummin)
1 1/2 tsk röd currypasta /malen curry
1 burk krossade tomater
1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl grädde
1 knippa koriander / 1 tsk malen korriander
500 g skalade räkor
salt och peppar

Skiva löken,finhacka vitlöken,ingerfära och chili. Hetta upp olja i en stekpanna och stek,lök,vitlök,ingerfära och chili på låg värme i några minuter.Tillsätt kryddorna och currypastan och rör i någon minut.Blanda i tomater och vatten och låt koka upp.Sänk värmen och låt koka i 10 minuter.Tillsätt grädden och hackad koriander och sjud ytterligare 5 minuter.Lägg sedan i räkorna och smaka av med salt och peppar.Krydda ev mer om du önskar.Garnera med hackad koriander.(Serveras med Raita. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar