Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 16 mars 2011

16 Mars Kaningryta

Då var det dax för kaninen från Hötorgshallen.. Kändes sådär när jag öppnade förpackningen. Huvudet var kvar! uhh.. Men snäll som jag är sparade jag huvudet och inälvorna till grannens hundar. Hoppas dom tyckte det var smaskigt.
Hur som helst var den här grytan underbart god! Köttet var verkligen mört och fint, det lossnade lätt från benen när jag skulle fiska upp det. Mums!
Tur att jag lyckades lura hit min vän B, hade varit synd att äta denna goda grytan själv.




ca 4 port.
1 kg kanin (med ben)
salt och malen vitpeppar
1 dl vetemjöl
6 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3/4 tsk riven muskotnöt
1 1/2 tsk timjan
1  lagerblad
2 msk rödvinsvinäger
2 1/2 dl torrt vitt vin
1 liter hönsbuljong
1 dl olivolja

Dela kaninen i bitar. Krydda dem med salt och peppar och vänd i vetemjöl.Skala lökarna och skär dem i 4 delar. Skala vitlöksklyftorna. Häll olivoljan i en gryta och sätt den på stark värme. Lägg i löken när oljan blivit het, men inte börjat ryka. Fräs den i 5-6 minuter och krydda sedan med muskot och timjan. Häll på vin och vinäger, lägg i vitlöksklyftorna och lagerbladet och salta. Lägg på locket och sänk värmen. Låt en stekpanna bli het på stark värme med så mycket olja att den skyler bottnen. Bryn kaninbitarna i omgångar när oljan är het och precis börjar ryka. Lägg över bitarna i grytan. Spä med hönsbuljong. Buljongen ska nå upp till 3/4 av köttet. Lägg på lock och sjud på svag värme i minst 1 timme. Det kan ta ända till 1 1/2 timme innan köttet är mört. Det är bättre att koka lite för länge än tvärtom.

2 kommentarer:

  1. 66 gula lökar och 33 vitlöksklyftor??? o__O

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! Ser nu att alla måtten dubblats på nåt vänster! Fixar det! Tack :)

    SvaraRadera