Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 mars 2011

13 Mars Citronmaräng-glace au four

Idag fyller jag 25 år! tjohooo! ;)
Provade göra en lite spännande tårta med glass i mitten som jag bjöd mina kära vänner på!
Det var lite krångligt att göra den.. den var god, men inte alls någon wow. Men kul att ha provat göra en sorts Glace au four, har nämligen sett att det har funnits på många dessert menyer på restauranger.


Botten
2 ägg
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk

Fyllning
1 liter citron sorbet
2 dl lemoncurd

Maräng
3 äggvitor
1 dl strösocker

Smörj en en rund form, ca 24 cm i diameter, med löstagbar kant. Vispa upp äggen lätt med sockret till botten. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Smält smöret och blanda i det i smeten. Häll i formen och grädda i 175 grader i ca 25 minuter. Låt kakan svalna helt, lossa den och rengör formens kant och lägg kakan på ugnsfast fat.
Låt citronsorbeten tina lite i rumstemperatur. Täck springformen med folie, tyck ut glassen i botten, sätt sedan in den i frysen för att stelna.
Vispa äggvitorna och tillsätt sockret när marängen börjar bli fast. Vispa till ett hårt skum.
Bred ett lager med lemoncurd ovanpå botten, och lossa sorbeten ur formen. Lägg sorbeten ovanpå botten. Toppa tårtan med marängen i ett jämt lager, täck även kanterna. Grädda tårtan i övre delen av ugnen i 250 grader i ca 3 minuter, eller tills marängen blir gyllenbrun.

1 kommentar: