Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 9 oktober 2010

9 Oktober Saras fisksoppa med gädda

Två gånger har jag blivit bjuden på fisksoppa med saffran, hos familjen Ivarsson och såklart Sara. Och jag måste säga att det är grymt gott! Vad är det som man så tjusigt säger? Smakerna gifter sig.
Jag har egentligen redan gjort Saras fisksoppa en gång sen jag började med det här projektet, men det var innan bloggens tid, och med en annan sorts fisk. Så nu får även ni ta del av denna underbara soppan.
Och ytterligare en annledning till att jag gjorde den just idag, det var för att alla jag har nämnt gädda för har rynkat på näsan och sagt att det inte är gott... fick lite prestationsångest, och var rädd för att jag hade planerat in en äcklig middag på dagens meny. Så då var denna soppan ett säkert kort!
Och med facit i hand, kan jag säga att gammelgäddan visst det var god! Tro inte annat. Skitsnack att det inte skulle vara gott, tvärtom var den utan tvekan mycket godare än en massa annan fisk.

Sen måste jag ge Sara lite credit och säga att det var hennes goda recept som gjorde gäddan så himla god.

ca 4 port.
smör att steka i
1 röd paprika
2 morötter
½ purjolök
1 gul lök
1 vitlök
2 st fiskbuljongtärningar
ca 1 liter vatten
1 burk krossade tomater
2-3 dl grädde
2 dl vitt vin
1 pkt saffran
(+ lite extra gurkmeja för extra sting i färgen)
timjan
basilika
salt
gädda
tigerräkor
(jag hoppade över musslorna och sellerin för vi kommer inte så bra överrens)

Hacka alla grönsakerna. Stek sen löken i lite smör, och blanda sen i resten av ingredienserna förutom fisken och räkorna. Smaka av med timjan, basilika och salt. Lägg sen i fisken och räkorna och låt puttra ett par minuter. Färdigt! Superenkelt och snabbt gjort.
Pricken över i är att servera gott vitlöksbröd till.

1 kommentar: