Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 14 oktober 2010

14 Oktober Sej

Sådär ja, nu har jag provat dom fisk sorter jag fått tag på i mina trakter.
Slängde ihop en enkel soppa med:

sej, morot, purjolök, majrova, fiskbuljong, vatten och salt och peppar.
Enkelt och gott med soppa nu i höstvädret.
Fisken var helt okej, inget jag skulle servera på en finmidda, men duger bra i soppa.

Majrovan däremot, det var första gången jag provade köpa sån. Smakade som en blandning mellan potatis, morot och palsternacka? Vanlig ganska så smaklös rotfrukt med andra ord, men perfekt i soppa.

Gjorde in lite konstig inhandling igår när jag hade vägarna förbi uppsala, (eller snarare min kärlek hade vägarna förbi sitt älskade biltema och jag smet in på stormarknaden och shoppade loss). Köpte bara en massa konstiga saker jag aldrig provat, så framöver blir det cassavarot, svartrot, sötpotatis, pumpa.. och annat spännande. kassörskan visste knappt vad det va för prylar jag la på bandet, hon fick slå upp varje grej.
Sen imorgon bär det av till huvudstaden, och där måste jag passa på att gå in på saluhallen. Får se om jag hittar några roliga saker där. Kanske grodlår och ostron..!

1 kommentar: