Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 21 oktober 2010

21 Västerbottenostpaj

Underbart god!! Åh så himla smarrigt! Smaskens! Gott! Mums! Kan jag övertyga mer?Gör denna!!
Hade familjen över på middag, och tyckte att det passade perfekt med denna pajen eftersom min mor är vegetarian, så hon hoppade bara över romen.
Fuskade och tog fram pumpasoppan från frysen och bjöd som förrätt. Den blev också godkänd, så nu vet jag att det inte är bara jag som gillar den. Men som jag skrev när jag gjorde den, den passade bäst som förrätt.

Åter till den supergoda pajen. Den var verkligen perfekt. Blev orolig att pajdegen skulle misslyckas, som den alltid gör för mig. Fattar inte vad jag gör för fel, jag följer ju receptet. kallt smör, sen i i kylen, förgrädda.. Äh det blir alltid samma sak, kanten hasar ner. Men idag följde jag min väns förslag och sket i att förgrädda och hällde i fyllningen direkt.
Så nu har jag strukit det i receptboken. Förgrädda ej.
Pajen blev riktigt perfekt i konsistensen, trodde den skulle bli för mastig, men den var verkligen perfekt. Och med rödlök och creme fraise till..det var verkligen pricken över i. Romen kan man faktiskt hoppa över, men det gjorde det hela mer estetiskt vackert på tallriken.

ca 4 port.

pajdegen:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
150 g smör, kallt
2 msk vatten, kallt

fyllning:
2½ dl matlagninggrädde
3 dl västerbottenost, riven
4 ägg

creme fraise
rom
rödlök, hackad

Blanda ihop ingredienserna till pajen, och tryck ut i en springform. Låt stå i kylen medans du rör ihop fyllningen. Häll i fyllningen och grädda i 200 grader i ca 40 minuter.
Superenkelt

Och vet ni vad det bästa är? Det blev över en bit som jag kan äta till lunch imorgon!

4 kommentarer:

  1. supergod!
    Tur att det är lite vegetariskt ibland så att jag kan smaka lite också.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Ett tips med pajdeg som ska förbakas är att antingen göra så det hänger lite över kanten eller så när den förbakas lägga bakplåtspapper i fyll upp med bönor eller linser som så håller det hela på plats medan den bakas bönorna kan sparas och användas om igen nästa gång där bakas pajdeg..

    SvaraRadera
  3. När vi förgräddade på restaurangen så prickade vi håll i botten med en gaffel och sen la vi folie i formen även upp över kanterna och fyllde med torkade ärtor. Prova det nästa gång. Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Västerbottenpaj är en av mina absoluta favoriter.Hade gärna kommit på middan.

    kram från moster

    SvaraRadera