Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 5 oktober 2010

5 Oktober Sushi

Coolt att göra hemmagjord sushi! Trodde att det skulle vara mycket svårare än vad det var. Men det var ju busenkelt! Det var ju i princip bara att koka riset, lägga i det man vill, och sen rulla ihop med tångpapperna med hjälp av en handduk.

Är egentligen ingen sushiälskare, men det är nog lite roligt att bjuda på. Om inte annat för ögats skull. Man kanske kan göra sushi som en liten aptitretare någon gång det ska komma middagsgäster?
För övrigt så kunde jag inte låta bli att tänka på min sushi älskande bordsgranne sen smålandstiden, så jag hoppas hon ser mitt verk!

ca 2 port.

250 g sushiris
2 msk strösocker
2 msk risvinäger (men jag fuskade och tog vitvins, vilket funkar lika bra!)
2 st nori ark
wasabipasta
soya
ingefära
avocado
kallrökt lax

Beskrivningen står på påsen, men här kommer den i alla fall.
Skölj riset i kallt vatten, låt sen stå i 20 min i vatten. Häll av vattnet och häll på 4 dl nytt kallt vatten. Låt koka upp och sen sjuda i 10 minuter. Ta av riset från värmen och låt stå i 10 minuter. Värm upp vinäger och sockret tills sockret smällt. Blanda sen ner det försiktigt med riset. Låt svalna.
Lägg 1 ark på en ren handduk, lägg på ca 1 cm med ris(men lämna ca 3 cm tomt). och sen den fyllning du vill ha. Jag tog wasabi och lax på första rullen, sen wasabi och avocado på andra.
Rulla ihop rullen med hjälp av handduken, pensla med lite vatten där arket är tomt, så att rullen klibbar ihop. Skär sen små bitar ca 2-3 cm breda.
Servera med ingefära, wasabi och soya.

Det finns massor med olika varianter på sushi, så det är bara att gå efter sin egen favorit ingrediens.

1 kommentar: