Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 23 oktober 2010

23 Oktober Älgstek

Lite sent att lägga ut dagen rätt vid halv tolv på natten, men mina gäster gick nyss, så har inte kunnat tidigare. Har haft en toppen kväll med mina jobbarkompisar ikväll. Hade tänkt bjuda på soppa eller nåt annat enkelt, eftersom vi skulle bli så många. Men sen så tänkte jag, va sjutton, nu när jag äntligen har dom här, varför inte lyxa till det istället? Så det blev älgstek.
Blev superstressad, då det var min första riktiga stek, så slängde in den i ugnen redan vid tre, för jag visste inte hur länge den skulle behöva stå i ugnen.. så den blev ju klar en timme innan alla kom, så den hann ju bli kall. Men jag tycker inte det spelade någon roll, för steken var perfekt mör, och såsen var supergod(skysås såklart).
Det hade varit perfekt om steken hade varit varm, men potatisen och såsen var ju det, så det gick ju ändå..
Mina gäster åt dessutom med god aptit, så det var nog inte fy skam i alla fall! (eller så var dom väldigt artiga)
Receptet:
Stek steken i en stekpanna i lite smör på båda sidor tills den får lite färg. Lägg i en ugnsform. Häll på rödvin, vitpepparkorn, 2 st lagerblad(egenodlade!), enbär, morötter, gul lök och kantareller.
Sen lät jag det stå i 175 grader tills steken var 70 grader. (stektermometer).
Så var det bara att ta skyn från formen och göra sås på.
Servera med kokt potatis och gelé.
Absolut en absolut-måste-göra-igen:)
Till sist, tack till mina gäster som förgyllde kvällen. Hade supertrevligt!
Och tack till min underbara granne som själv skjutit älgen som blev den goda middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar