Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 24 oktober 2010

24 Shepherds pie

Ett tips från Jönköping igen. Helt okej, en väldigt god vardagsrätt. Men känner mig nästan lite avtrubbad nu när jag har ätit så himla goda maträtter flera dagar efter varann.. ankbröst, västerbottenostpaj och älgstek..tyvärr dom slår shepherds pie med hästlängder.
Men å andra sidan skulle jag inte säga att det var äckligt, den var riktigt god, men inte heller något jag skulle skryta om. Om ni förstår vad jag menar?

Ca 4 port.
600 g lammfärs
125 g bacon
1 gul lök
2 dl köttbuljong
salt och peppar
2 msk tomatpuré

ovanpå:
1 kg potatis, kokt
2 äggulor
1 dl rapsolja
muskotnöt
salt och peppar

Börja med att steka färsen, bacon, och löken,blanda sen i resten.
Koka potatisen, gör ett mos med resten av ingredienserna. Lägg sen färsen i en springform, moset ovanpå. In i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter. Färdigt!

1 kommentar:

  1. Så komenterar jag igen börjar känna mig som tanten som inget har att göra ;)
    Shepards pie kan vara fantastiskt gott gör en färs på oxkött med kryddor och lite balsamico och en skvätt grädde gör en klassisk mos toppa av med riven ost och bacon i skivor så kan den lättare hamla upp med lyxmaten..

    SvaraRadera