Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 27 oktober 2010

27 Oktober Fläsklägg med rotmos

Fick ett tips av min föredetta granne Torsten när jag var där och hälsade på.
Typiskt tips att komma från en pensionär? Klassisk husmanskost.
Gott var det i alla fall. Det tog lite tid, så hann bli väldigt hungrig. Men vad säger dom, pensionärerna, hungern är den bästa kryddan? Jag verkligen njöt när jag åt, och inte bara för att jag var hungrig, utan även för att det var så gott. Köttet var så där salt och härligt som det ska vara, och mitt hemmagjorda rotmos var också grymt gott. Pricken över i var senapen till.
(hade varit helt perfekt om inte min hemmagjorda senap hade varit slut, men ska jobba på det)

ca 4 port.

1 kg rimmad fläskbog
1 gul lök
1 kålrot
6 st kryddpepparkorn
2 st lagerblad
6 st vitpepparkorn
8 potatisar
3 st morötter
ca 1 liter vatten
smör
salt och peppar

Skölj köttet i kallt vatten, lägg i gryta, fyll på med vatten så det täcker. Koka upp och skumma av. Hacka 1 morot och löken och lägg sen i grytan. Lägg även i lagerbladen och pepparn. Låt sjuda på svagvärme i ca 1½-2 timmar.
Skala kålroten och dom andra två morötterna. Koka i ca 30 minuter, lägg sen ner potatisen i små bitar och koka i ytterliggare 15 minuter. Häll av vattnet, och gör sen mos. Späd med spad från fläskläggen,lägg i en klick smör, salt och peppar. Servera med senap!

1 kommentar:

  1. Gu´så gott... jag har banne mig inte ätit rotmos på över tjugoår *skandal*

    SvaraRadera