Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 22 oktober 2010

22 Oktober Ankbröst

Åh två grymt goda middagar efter varann. Hade jag anat att det skulle vara så himla gott så hade jag bjudit över någon vän på middag. Å andra sidan blev det istället en supersmarrig portion över till morgondagens lunch.

Det var inte så avancerat att göra heller. Bara skära upp lite potatis, gul lök och morot. Lägga i en ugnsform med ankbröstet i mitten. På med salt, peppar och olja. Sen in i ugnen i ca 200 grader tills köttet och rotfrukterna är färdiga. Pysslade lite med annat, så höll inte så stor koll på tiden, men ca 40 minuter var det nog.
Sen tog jag skyn ur formen, blandade i mjölk, en halv hönsbuljongtärning och mjöl. Koka upp under omrörning. En underbart god sås. Går inte att jämföra med pulversås. Pulversås borde vara förbjudet.

Tog lite gelé till också, är lite svag för det..

2 kommentarer:

  1. Helt enig pulversås burde inte finnas men det är da¨r mycket som inte burde i matväg..

    SvaraRadera
  2. Ankbröst har jag ätit en gång. Vi firade vår första bröllopsdag och åt någon avsmakningsmeny på Bonloc.
    Jag vill minnas att jag inte tyckte att det var så gott... Krögaren gick runt bland borden och presenterade vrje rätt som ingick i menyn och han tyckte så synd om mig som ( skämmigt nog ) inte alls uppskattade den "fina" femrättersmenyn så jag slapp välja mellan de tre olika desserterna och fick in en av varje *s*

    SvaraRadera