Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 oktober 2010

6 Oktober Paltbröd

Inte nog med att jag har tvingat mig själv att prova surströmming, nu hamnade paltbrödet på menyn! Och jag som inte ens har gjort iordning varken svartsoppa, gås, eller ålagille. Fast förresten, jag har ju gjort äggakaka. Norrland vs Skåne 2-1.
Har fått intrycket att paltbrödet är en gammal tradition som nästan glömts bort. För när jag pratar med mina pensionärsvänner så har dom starka minnen av det, medans mina vänner knappt har hört talas om det eller smakat.

Men nu kan jag säga till er som inte vet, att det var faktiskt helt ok. Jag hade förberett mig på det värsta, jag menar, jag som inte gillar blodpudding ens.. paltbröd är lika med blod till middag för mig.
Men jag åt upp allt på tallriken, och hade jag inte varit mätt så hade jag lätt kunnat ta en portion till.
Paltbrödet, fläsket och såsen passade perfekt ihop, det hade inte gått att äta det ena utan det andra. Lite som köttbullar, potatis och brunsås! haha


Enkelt var det också, bara att låta brödet svälla i vatten först, sen låta det sjuda i 10 minuter.
Sen till det en vanlig vit bechamel sås(smör, mjöl, mjölk, salt och vitpeppar) och så stekt fläsk.

Så har du inte provat så tycker jag nästan att du borde, bor man i sverige så borde man ha lite koll på några gamla husman!

1 kommentar:

  1. Var lyckas Du köpa färdigt bröd då ? o inte enb. tunnbrödsvariantern, har letat här i småland, men icke. O samma sak med en svart blodkorv med gryn o säkert nån mer inälva som hängdes upp till torkning o sen stektes med stekt potatis o lingon. Men några recept på varken eller lyckas jag ej hitta.

    SvaraRadera