Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 26 september 2010

26 September Rökt Kanadasik med hovmästarsås

Efter att ha tryckt i mig en massa skräpmat med Inger i helgen så kändes det perfekt med mycket grönsaker idag.
Hittade rökt sik, och jag tycker verkligen om rökt fisk, så den inhandlades direkt. Men tyvärr var siken en stor besvikelse. Inte alls gott. Konstig hård konsistens och inte alls samma goda rökiga smak som när man köper tillexempel rökt makrill.
Men till fisken gjorde jag hemmagjord hovmästarsås för första gången! Och bokstavligen hemmagjord, för senapen var också hemmagjord! Enkelt, och kul att slippa köpa färdig på burk.
Prova gärna!

1 dl dill
1½ dl rapsolja (rumstempererad)
½ tsk salt
½ msk socker
½ msk vitvins vinäger
½ dl senap
lite malen vitpeppar

Börja med att blanda dill, socker och salt. Blanda sen i senapen. Rör i oljan droppvis samtidigt som du rör hela tiden. Smaka av med vinäger och vitpeppar.

Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar