Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 17 september 2010

17 September Fiskgratäng med stillahavsrödfisk

Jag gjorde min första fiskgratäng för ungefär ett halvår sen, och den var grymt god. Så idag tänkte jag att ni ska få ta del av den underbara rätten. Men till skillnad från sist, så har jag stillhavsrödfisk i istället för lax. Men det var lika gott vilket som.

Ca 4 port.
1 pkt stillahavssrödfisk (ca 5 filéer)
potatis
lite muskotnöt
salt och peppar
smör
ca 2,5 dl vitt vin
ca 2 dl grädde
½ fiskbuljongtärning
lite vittpeppar
ca 3 msk vetemjöl

Jag började med att koka potatisen, sen gjorde jag potatismos av det. Med skalet på, för det är godast så! I med lite salt, peppar, muskotnöt, smör och lite grädde.
Sen kokade jag upp vatten och salt, sen i med fisken och lät den koka bara ett par minuter.

Så var det såsen. Lite svårt att säga några exakta mått, Jag bara hällde lite och smakade av eftersom. Men börja med att smälta ca 3 msk smör, och blanda sen i lite mjöl. Späd med grädde och vitt vin. Smaka av med salt, vitpeppar, och lite fiskbuljong. (egentligen ska man ha fiskfond, men jag fuskade).

Men riktigt vin hade jag minsann i! Och nu ska ni få höra; En liten tetra med 3 dl vitt vin på systembolaget kostar 21 kronor. Och det är faktiskt samma pris som flaskan med matlagningsvin som finns på ica. Så det finns två väldigt bra skäl att du ska köpa riktigt vin på systemet istället:
1. det smakar mycket bättre
2. det som blir över kan du dricka till maten!
(för man vill väl inte dricka matlagningsvinet??)

Tillbaka till receptet.
Lägg fisken i mitten av en ugnsform. Spritsa potatisen runt om. Eller bara sleva ur den, som jag gjorde. Det är inte så noga hemma hos mig. Häll såsen i mitten, ovanpå fisken. In i ugnen i 200 grader, ca 30 minuter, eller tills potatisen fått lite fin färg. Mumsfilibabba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar