Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 28 april 2010

30 april Nässelsoppa


Mycket god och nyttig soppa. Har du aldrig provat nässelsoppa, så rekommenderar jag att du ger dig ut och plockar lite nässlor nu i dagarna. För nu är dom perfekt mogna. I alla fall i mina trakter.

Första gången jag minns att jag åt nässelsoppa, det var för många många år sedan, när jag var och hälsade på min moster. Då var jag bara ett barn, och tyckte att det var helskumt att vi skulle äta nässlor till middag. Men som alltid, var man tvungen att smaka, och det var faktiskt riktigt gott. Smakar nästan precis som spenatsoppa.

Bjöd ett en kille en gång på nässelsoppa, och han påstod att det var det äckligaste han någonsin ätit. haha, inte någon reklam för soppan precis.

Men den gången hade jag nog plockat nässlorna lite för sent, då var dom lite för stora och övermogna.
Man ska ta dom nu, när dom är små och ljus gröna.
Jag kan ju erkänna, att jag hade tänkt lura i min kärlek att det var spenatsoppa tills han smakat, för säkerhetsskull. Speciellt med tanke på hur responsen var förra gången jag bjöd någon på nässelsoppa. Men han hann sleva i sig flera skedar innan jag hann fråga om han inte undrade vad det var för soppa. "Är det inte spenat soppa?" Nej, det är faktiskt nässelsoppa, från nässlor som jag har plockat idag. "Jaha, men det var ju faktiskt gott."

1 liter nässlor
1 liter vatten
1 grönsaksbuljong tärning
1 msk smör
1½ msk mjöl
kokta ägghalvor

Börja med att skölja nässlorna Noga i kallt vatten, det är inte så trevligt när det kommer med grus i soppan. Koka nässlorna i vattnet i ca 10 minuter. Häll av spadet, men spara det. Krama ur nässlorna och hacka dom sedan. Blanda smör och mjöl till en liten boll. Koka upp spadet med grönsaksbuljongen, och blanda i smörbollen. Ha till sist i den hackade spenaten. Servera med kokta ägghalvor.

2 kommentarer:

  1. Jag har tvingat i ett och annat barnbarn nässelsoppa också... Fast jag häller i grädde för att göra smaken lite barnvänligare.. och ja, de tror också att det är spenatsoppa..första gången..
    kram från moster

    SvaraRadera