Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 19 april 2010

20 april chili con carne



Är inte så förtjust i bönor, så undvek speciellt chili con carne i många år.
Tills en dag när jag var hos självaste Sambetsmannen i Thailand, och skulle bli bjuden på middag. Kom dit uppklädd och nervös, blev runt visad och sen skulle vi äta. Och så dukades det fram självklart, Chili con carne. Och det var ju inte precis läge att sitta och peta i maten.
Men som många andra rätter så ändras ju smaklökarna med tiden, så det var faktiskt gott som tur var. Så nu kan jag inte längre säga att jag inte tycker om det, och därför tänkte jag nu igen, några år senare, prova på det igen. Och visst var det gott, men jag kan nog ärligt säga att jag hellre gör vanlig köttfärsås med spaghetti till.

1 burk vita bönor (men jag tog en burk blandade bönor)
300 g köttfärs
2 hackade gula lökar
1 buljongtärning
2 msk soja
1 burk tomater
1 lagerblad
1 ½ tsk chilipulver (men jag tog sambal oelek, paprika pulver och cayenne peppar)
Stekte först lök och köttfärs, sen blandade jag i resten och så fick det stå och puttra en stund.
kokt jasmin ris till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar