Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 19 april 2010

21 april Ossobuco

Underbart gott. Otroligt mört och saftigt kött. Och visst ser det gott ut, med alla härliga färger?
Första gången jag gjorde Ossobuco, men absolut inte sista. Eller iofs, det får väl bli sen i framtiden, när jag inte gör nåt nytt varje dag! Men jag rekommenderar denna rätten, verkligen.



2 port.
2 skivor lammfilé
50 g rotselleri
1 hackad gul lök
3 msk vetemjöl
2 msk smör att steka i
1 burk körsbärstomater
6 dl vatten
1 buljongtärning
2 tsk torkad basilika
1 lagerblad
salt och vitpeppar


gremolata:
1 knippa hackad persilja
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 msk rivet citronskal

Stekte filéerna sakta på låg värme. Och sedan stekte jag alla grönsakerna förutom tomaterna.
Efter det, var det bara att lägga alla ingredienserna i en gryta och låta puttra i 1- 1½ timme.
På med gremolata blandningen precis före servering.
Kokade avorioris med buljong och gurkmeja till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar