Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 24 april 2010

24 april Fridas Langos

För mig är Langos något som har blivit en tradition på marknaden varje år. Och varje gång har man verkligen längtat och suktat efter en nyfriterad langos. Men tanken att göra en själv hade aldrig slagit mig förän min vän Frida bjöd över mig på en langos kväll hos henne.
Och jag måste säga att det var exakt samma smak som dom man köper på marknaden! Flott är gott!
Fridas goda recept:
ca 10 st langos
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt potatis, riven
7 dl vetemjöl
1 tsk salt
Blanda ihop degen och låt jäsa under duk i ca 40 min.
Gör sen ca 10 st små bullar, låt jäsa i ca 10 min till, under duk. Platta sen till bullarna till lagom stora langos, och sen friterar du dom i olja som du värmt till 180 grader.
Fritera tills bröden fått en fin gyllenbrun färg.
Servera med gräddfil, hackad rödlök och rom + räkor om man vill.
Eller så kan man bara ha på vitlökssmör och salt. Finns massor med olika varianter.
Jag använde vanlig rapsolja, för det var det jag hade hemma. Går lika bra med frityrolja, majsolja, matolja eller liknande. Bara inte olivolja, för då blir det nog en konstig bismak på degen!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad nice, den här måste jag prova! Har verkligen saknat at äta langos. Har hittat et ställe som säljer dom i Danmark men dom är inte alls lika goda som dom på Rimbo marknad.

    Får man önska rätter?! Skulle behöver få lite fif när det gäller vegetarisk mat. Pojkvänne är ju en sån, och skulle va kul at överraska honom med nånting gott.

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. ... vilken sorts olja använde du?...
    Kram

    SvaraRadera