Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 19 juni 2021

Stekt kyckling med oregano och krämig tomatsås

Ett recept från Linas matkasse. Helt okej vardagsmat!
4 portioner tomatsås: 300 g morötter 1 gul lök 1 frp krossade tomater 1/2 msk torkad oregano 1 dl vispgrädde olivolja 2 vitlöksklyftor 1 1/2 dl vatten 1 tärning kycklingbuljong 1 tsk socker 1 msk balsamvinäger salt svartpeppar kyckling: 650 g kycklingfilé 1/2 msk torkad oregano 1 tsk salt svartpeppar 1/2 msk olivolja till servering: 360 g tagliatelle 1 frp ruccola Koka upp lättsaltat vatten till pastakoket i punkt 4. Skala morötter. Tärna morötter och gul lök. Tomatsås: Hetta upp lite olivolja i en stekgryta eller tjockbottnad kastrull. Fräs morötter, lök och pressad vitlök ca 3 min. Rör ner krossade tomater, vatten, smulad kycklingbuljong, socker, torkad oregano och balsamvinäger. Sjud under lock ca 10 min. Koka tagliatelle enligt anvisning på förpackningen. Kyckling: Dela kycklingfilé på längden. Krydda med salt, lite nymald svartpeppar och torkad oregano. Hetta upp olivolja i en stekpanna. Stek kycklingen ca 8 min, tills den är helt genomstekt (innertemp 72°C). Mixa tomatsåsen med stavmixer direkt i grytan. Tillsätt vispgrädde och låt koka upp. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Servera stekt kycklingfilé med krämig tomatsås och nykokt tagliatelle. Toppa med ruccola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar