Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 29 november 2012

Mammas älggryta

Hittade detta receptet på tasteline, så det är inte min mammas recept, utan det hette bara så där. Gott var det i alla fall! Så himla gott med köttgryta, speciellt med älgkött! Tack vare min snälla granne som som gav mig älgköttet som jag kunde få njuta av denna goda älggrytan!

ca 6 port.

800 gram älgstek
2 msk smör
2 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
2 dl crème fraiche
400 gram krossade tomater
3 tsk dijonsenap

2 msk soja
3 dl rött vin
2 dl vatten
300 gram svamp tex kantareller
1 st gul lök
1 st morot
1 st palsternacka
1 st köttbuljongtärning
ev 2 msk majzena + 1 dl vatten



Skala moroten, palsternackan och löken, skär i bitar. Skär köttet i lagom stora bitar. Bryn köttet i hälften av smöret, lägg ner det brynda köttet i grytan och fräs ur stekpannan med 1 dl vatten som du häller i grytan. Stek svampen och löken i resten av smöret, lägg över i grytan och fräs ur stekpannan med 1 dl vatten som du häller i grytan. Blanda sedan ner resten av ingredienserna förutom creme fraichen. Låt stå och puttra i ca 1½ timme. Blanda sedan ner creme fraichen. Låt koka upp igen och blanda i lite majzena utrörd i vatten om du vill få såsen lite tjockare. Servera med kokt potatis och gelé.

1 kommentar: