Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 1 december 2019

Kålpudding

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Väldigt saftig och god! Så mycket lättare att göra än kåldolmar. Rekommenderar verkligen detta receptet!

Ca 8 portioner

800 g blandfärs
1 vitkålshuvud, savoykål eller spetskål
1 gul lök
Smör till stekning
1 kokt kall potatis eller motsvarande mängd mos
2 dl mjölk
1 dl ströbröd
2 ägg
6 msk kikkoman soja
2 msk sirap
2 msk konc. kalvfond
2 msk smält smör
1 msk farinsocker
Salt och peppar

Till servering:
Skysås
Kokt potatis
Pressgurka
Rårörda lingon

Skär ut stocken ur kålhuvudet och förväll det i lättsaltat vatten 10-15 min (den längre tiden för vitkål). Ta upp kålhuvudet med en hålslev och lossa försiktigt fina blad. Skär bort den hårda mittnerven på varje blad och lägg dem åt sidan så länge.
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och finhacka löken, finhacka kålresterna och fräs allt i lite smör. Mosa potatisen med en gaffel. Blanda mjölk och ströbröd med potatismoset och den frästa lök- och kålblandningen. Låt stå och svälla ca 10 min. Blanda smeten med köttfärsen, äggen, sojan, sirapen och kalvfonden. Salta och peppra. Rör om hastigt till en lös smet. Provstek eventuellt en liten klick för att smaka av kryddningen. Bryn kålbladen hastigt i lite smör. Smörj en form med löstagbar kant väl, varva kålblad och färs. Börja och avsluta med ett lager kålblad. Pensla med smör, peppra samt pudra över en nypa salt och farinsockret. Grädda i mitten av ugnen 40-45 min. Sätt gärna en plåt under om det skulle läcka ut lite buljong ur formen. Låt puddingen sätta sig några min. innan du tar loss kanten. Flytta försiktigt över den på ett varmt fat. Slå lite av den skyn runt om. Servera genast med kokt potatis, skysås, pressgurka och rårörda lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar