Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 30 december 2019

Färsbiffar med svampsås och mos

Ett recept från ICA Norrköps egna kokbok. Gillar ju skarpt sån här typ av mat så kanske inte så konstigt att det blev ett utav de första recepten jag testar.


4 portioner

Mos:
900 g mjölig potatis
2 dl mjölk
Salt

Biffar:
1 dl mjölk
1/2 ströbröd
2 krm peppar
Ca 500 g blandfärs
1/2 tsk salt
1 msk senap (gärna dijonsenap)
1/2 msk olja

Sås:
250 g kastanjechampinjoner
1 rödlök
1/2 msk olja
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1/2 kruka timjan
Salt
Peppar

Till servering:
65 g babyspenat
(Rårörda lingon)
(Pressgurka)

Sätt ugnen på 225 grader. Mos: Skala och skär potatisen i bitar och koka mjuk i saltat vatten. Biffar: Blanda mjölk, ströbröd och peppar. Låt svälla några minuter. Blanda ner färs, salt och senap. Forma färsen till små biffar och bryn dem i oljan i en stekpanna. Lägg över i en ugnssäker form och sätt in mitt i ugnen ca 10 minuter. Sås: Ansa och skär svampen i klyftor, skala och skiva löken. Stek svamp och lök i oljan i stekpannan. Sänk värmen och rör i grädde och vatten. Sjud ca 5 minuter och smaka sedan av såsen med salt och peppar. Hacka timjan och vänd ner i såsen. Mos: Värm mjölken. Krossa potatisen med mjölken och smaka av med salt och peppar. Servera biffarna med sås, spenat och mos. (Jag tog rårörda lingon och pressgurka till!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar