Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 31 mars 2012

Lasagne med kycklingfärs


En klasskompis till mig pratade om att hon gjort lasagne på kycklingfärs. Visste inte ens att det fanns kycklingfärs att köpa, har aldrig sett det i alla fall.. har hållit utkik i olika affären men inte fått tag på någon, så då köpte hon ett paket till mig som jag fick en dag när vi var i skolan. Snällt!
Hur som helst, nu har jag i alla fall testat att göra kycklingfärs lasagne, som jag bjöd min kära far på när han var här på besök. Och jag måste säga att vi båda tyckte att det var väldigt gott! Den blev väldigt saftig och god, så jag rekommenderar att du också testar! 


1 pkt kycklingfärs, ca 400 g
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
ca ½ dl mjölk
ca 1 msk soja
salt och peppar
ca 3 msk tomatpuré
smör att steka i

Bechamelsås:
ca 2 msk smör
1-1½ tsk salt
ca 2 msk vetemjöl
ca 3 dl mjölk
ca 1 dl riven ost

ca 1 dl riven ost
lasagneplattor

Hacka löken och pressa vitlöksklyftan, stek i lite smör tillsammans med kycklingfärsen. Blanda i soja, tomatpuré och mjölk. Smaka av med salt och peppar.
 Bechamelsås: Smält smöret i en kastrull, blanda ut mjölet och späd sedan med mjölken. Låt puttra lite under omrörning, smaka sedan av med salt. Blanda i osten och rör om tills den har smält.

Varva färsen med ostsås och lasagneplattor i en ugnsform. Avsluta med lasganeplattor, bechamelsås och sist riven ost. Gratinera i ugnen i 200 grader ca 40 minuter. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar