Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 15 mars 2012

Chokladtårta med pepparkakor och fikon

Bjöd även på denna tårtan när jag firade min 26 års dag i tisdags. Ser väldigt fin ut om jag får säga det själv! :) Dock är jag inte så förtjust i fikon.. min kompis sa " men varför gör du då en tårta med fikon i??" ja men Ni kanske tycker om fikon svarade jag då! haha.. sen är det så att jag har en jättefin Tårtbok av Maria Öhrn där jag varje födelsedag testar att baka en ny tårta.. så nu blev det denna. Plus att man vet ju aldrig, denna hade ju kunnat varit god trots att den innehöll fikon.. men den var ju inte äcklig heller.. lite mer vuxentårta om jag får kalla den det.. förstår ni då vad jag menar? Och jag är ju inte vuxen! haha Hellre marängsviss än tårta med fikon, dadlar, rom, whiskey, kaffe.. eller likande "vuxen innehåll" !

Kaka:
150 g smör
½ dl ljus sirap
200 g mörk choklad
175 g pepparkakor
100 g pekannötter
200 g torkade, saftiga fikon

Glassyr:
200 g mörk choklad
25 g vit choklad

Klä en rund bakform, ca 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smält försiktigt smöret i en bunke i mikron tillsammans med sirapen och chokladen bruten i mindre bitar. Krossa pepparkakorna grovt och hacka pekannötter och fikon. Rör ner i chokladsmeten och blanda tills allt täcks av choklad. Tryck ut massan i formen och jämna till. Låt svalna och sedan stelna i kylen i några timmar. Smält den mörka chokladen i micron  eller över vattenbad. Lossa kakan ur formen, ta bort  bakplåtspappret och lägg kakan med den släta undersidan upp på ett fat. Smält den mörka och vita chokladen i separata bunkar i micron. Bred den mörka chokladen i ett jämt lager över hela kakan kakan, spritsa vågräta ränder med vit choklad över. Dra sen sträck med en sticka i lodräta längder. Låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar