Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 4 mars 2012

Orm-Anders Vardagsbullar från Marocko


Ett väldigt annorlunda recept! Men faktiskt väldigt gott! Köttbullarna var väldigt kryddiga och smakrika! Kändes lite skumt att knäcka ägg i formen , men det var faktiskt förvånansvärt gott, passade jättebra till dom andra ingredienserna! Testa gärna detta receptet!

ca 4 portioner

500 g nötfärs
3 msk ströbröd
2 st vitlöksklyftor, finhackade
2 msk vatten, kallt
1 st äggula
1,5 tsk salt
2 krm vitpeppar
1,5 tsk spiskummin, mald
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk kryddnejlika, mald
2 msk olivolja, till stekning

Grönsaksröra:
1 stgul lök
2 st vitlöksklyftor
4 st paprikor, i olika färger
2 msk olivolja
400 g tomater, krossade i burk
2 tsk grön eller röd chilipeppar, hackad
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 st ägg
0,5 tsk paprikapulver

Arbeta ihop färsen med ströbröd, vitlök, vatten, äggula, salt och kryddor. Forma till små köttbullar. Ställ kallt.

Grönsaksröra: Skala och hacka lök, vitlök och paprikor. Fräs lök och vitlök glansig. Lägg i paprikorna och stek några min. Häll på krossade tomater och krydda med chilipeppar, salt och peppar. Låt tomatsåsen småkoka utan lock 5 min tills den tjocknat lite grann. Häll den i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 225°. Bryn och stek köttbullarna 2-3 min i olivolja. Lägg dem på grönsaksbädden i formen. Gör fördjupningar i grönsaksbädden och knäck ner ägg med gulan i fördjupningen. Sätt in mitt i ugnen och stek 12 min tills äggen stelnat. Strö paprikapulver över (hoppsan, jag råkade glömma det)och servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar