Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 20 mars 2012

Apfelstrudel

Eftersom jag hade tyskt tema på min middag så blev det apfelstrudel till efterrätt! Har aldrig gjort det förut eller smakat heller för den delen.. mina gäster tyckte det va gott..men jag tyckte att  det va en ganska så tråkig efterrätt.

Smördeg

fyllning:
1 kg äpplen
100 g smör
1 ½ dl ströbröd
1 rågad dl strösocker
1-2 tsk kanel
1 dl hasselnötskärnor
lite florsocker

Smält smöret. Skala och skiva äpplena tunt och fördela dem över ca 2/3 av den utkavlade och smörpenslade degen. Klicka på en blandning av ströbrödet och resten av smöret, socker, kanel och hackade nötter. Rulla ihop och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 30-40 minuter. Pudra över lite siktat florsocker när kakan svalnat. Servera i tjocka bitar med lite vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar