Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 14 mars 2012

Italiensk smörgåstårta

Blev bjuden på denna underbart goda smörgåstårta hos Anna för snart ett år sedan. Har länge tänkt att jag vill göra den, men ville vänta tills jag skulle ha många gäster. Så nu passade jag på när jag hade mitt 26 års kalas! Rekommenderar verkligen denna, den är jättegod! Kul alternativ mot den vanliga klassiska med lax och räkor som alla jämt äter annars!
Tog mig friheten att garnera med lite soltorkade tomater och salami som blev över när jag gjorde ena fyllningen, plus att jag även garnerade med cocktailtomater.

tid: ca 1 timme
8 portioner.

9 skivor landgångsbröd

Fyllning 1:
kronärtskokspesto:
ca 400 kronärtskokshjärtan
100 g pistagenötter, rostade, saltade
ca 1/3 av 1 påse rucolasallad
½ kruka basilika
2-3 vitlöksklyftor
1 msk pressad citron
3 msk olja
salt, peppar

Fyllning 2:
50g rostade pinjenötter
100 g soltorkade tomater
200 g philadelphiaost
salt och peppar
2 paprikor
50 g salami, i skivor
1 kruka rucolasallad

Dekoration och garnering:
4 dl creme fraiche
10 skivor parmaskinka
300 g mozzarella
1 burk svarta oliver, 280 g

Fyllning 1, mixa alla ingredienser till en fast kräm. Fyllning 2. rosta pinjenötterna i en torr panna tills de är gyllenbruna. Låt svalna. Mixa pinjenötterna och de soltorkade tomaterna till en jämn smet. Blanda i cream fraiche och smaka av med salt och peppar.

Sätt ugnen på grillvärme. Dela paprikorna och skrapa ur kärnorna. Lägg paprikorna med skalsidan upp på en plåt med bakplåtspapper. Placera högt upp i ugnen tills skalen svartnar, ca 10-15 minuter. Ta ut dem och låt svalna. Dra av skalen och strimla paprikorna.

Skär bort kanterna på brödet och lägg 3 brödskivor, långsidorna mot varandra, som botten till tårtan. Bred på fyllning 1. Lägg ytterliggare 3 brödskivor ovanpå. bred på fyllning 2, först creamcheeseröran och sedan salamiskivor, rucolasallad och rostad paprika. spara lite paprika till garneringen. Täck med de 3 sista brödskivorna. Vispa creme fraichen så den blir ganska fast. Bred den över och runt kanterna. Rulla parmaskinkorna till små rosor, och dekorera på. Lägg även på basilika, mozzarella och svarta oliver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar