Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 30 mars 2012

Ericas läckra laxfilé

Ett recept från en läsare! Bjöd min kära far på detta och det var mycket uppskattat! Egentligen ska det vara pressad potatis till..men hade ingen när vi lagade maten så det blev vanlig hel potatis istället.. Men sen köpte min snälla far en potatispress till mig "Hur kan du Inte ha en potatispress, det måste du ju ha". Så nästa gång det står pressad potatis i något recept, då minsann sa jag se till att använda den!

4 port.

600 g laxfilé (ben- och skinnfri)
1 msk smör
0,5 tsk salt
250 g räkor med skal
170 g kräftstjärtar i lag
2 dl crème fraiche (34% fett)
1 dl riven ost
1 msk tomatpuré
0,5 dl hackad dill
0,5 krm cayennepeppar

1. Skär ut fjärilskotletter ur fiskfilén: skär 4 cm breda skivor (portionsbitar) och gör ett snitt i mitten av varje bit, men inte riktigt igenom. Vik ut bitarna åt varsitt håll (men låt sitta ihop i mitten)

2. Smörj en ugnssäker form och lägg i fiskbitarna.Salta, skala och grovhacka räkorna (men spara några hela till garnering). Häll av lagen från kräftstjärtarna. Vispa crème fraiche hårt med elvisp.

3. Blanda crème fraiche med de hackade räkorna, nästan alla kräftstjårtar, ost, tomatpuré, dill och cayennepeppar.

4. Bred blandningen över laxen och tillaga fisken mitt i ugnen i 200 grader i 15 min.

Garnera med citron, dill, kräftstjärtar och räkor.

Servera med (pressad) potatis och sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar