Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 8 februari 2012

Våfflor

Bjöd över en vän på våffel-lunch, inte illa va?! Så himla gott med våfflor! Hade glömt bort att jag inte har med det här på bloggen, illa! Våfflor är nåt som jag gärna glömmer bort att göra, det händer kanske en gång om året..brukar blir påmind på våffeldagen. Men egentligen borde man göra våfflor oftare!
Jag har två olika recept som jag har testat, det ena blir lite frasigare om man föredrar det, plus att det är med grädde i smeten. (min personliga favorit) Men vill man ha den smalare varianten utan grädde så går det också bra!

Frasvåfflor:
ca 10 st.

2 msk smör
3 dl vispgrädde
3 dl vetemjöl
2 dl vatten
½ krm salt

Smält smöret och låt svalna. Vispa grädden tjock. Blanda mjöl, vatten och salt. Vispa eller rör smeten slät. Tillsätt grädden och det avsvalnade smöret. Rör samman våffelsmeten omsorgsfullt. Låt våffelsmeten svälla en stund. Hetta upp våffeljärnet, smörj laggarna och grädda i 2-3 min. Servera våfflorna med sylt och grädde.

Smalare våfflor
ca10 st

50 g smör
2 st ägg
6 dl mjölk
5 dl vetemjöl
2 krm salt

Smält smöret och låt det svalna. Vispa upp äggen i en skål. Tillsätt hälften av mjölken och hela mjölmängden. Vispa eller rör smeten slät. Häll i resten av mjölken, saltet och smöret. Hetta upp våffeljärnet och smörj laggarna. Grädda våfflorna i 2-3 minuter tills de är vackert gyllenbruna. Servera genast eller lägg på galler. Gott med grädde och sylt till!

2 kommentarer: