Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 6 februari 2012

Hästkött med potatisgratäng

Köpte lite hästkött på Hötorgshallen tidigare i veckan.. eftersom jag gärna vill testa olika sorters kött så kändes det helt okej för min del. Jag hoppas att det inte blir så att hästintresserade eller andra misstycker allt för mycket nu. Själv tycker jag i alla fall att köttet var helt okej, påminde om nöt kött, men ändå inte riktigt samma... men samtidigt så tror jag att man nästan skulle kunna lura någon att det är nötkött, för det var snudd på likadant.
Måste bara säga att potatisgratängen var grymt god! Det var länge sen jag gjorde det. Så vill ni inte testa hästkött, så testa gärna den i alla fall!

Ca 4 portioner
5 st potatisar
0,5 st gul lök
2,5 dl grädde
1 st vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, malen
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225°. Smörj en ugnssäker form. Skala och skiva potatisen tunt. Skala och hacka löken. Blanda grädde, pressad vitlök, salt och peppar i en skål. Fördela hälften av potatisen och all lök i formen. Häll över hälften av gräddblandningen. Rör i botten så att kryddorna kommer med. Fördela resten av potatisen över. Häll på resten av grädden. Strö över osten. Grädda i ugnen tills potatisen är mjuk, ca 45 min.

2 kommentarer:

  1. Hej! Måste bara säga att det är så kul att du skrivut det här för ett år sen och skriver "man skulle nästan kunna lura...) haha!:D
    Mona

    SvaraRadera
  2. haha! ja rätt komiskt med tanke på all debatt som är nu! Själv tycker jag att hästköttet var gott. men man vill ju gärna veta vad man äter..´.! :) tack för titten!

    SvaraRadera