Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 10 februari 2012

Grönärtsoppa


Ett hel knasigt recept jag fick för inte så länge sen av min mamma, hon hade blivit bjuden på det hos en vän. Kul att testa när det är så annorlunda, för det är ju inte varje dag man har ostbolllar i soppan! Dock tog jag mig friheten att testa med OLW's nya cheez twisterz istället. Det var lite halv skumt måste jag säga, inte äckligt, absolut inte, men kändes ändå konstigt. Så tyvärr kommer jag nog varken göra om detta receptet eller rekommendera det till någon.

6port
4,5 dl frysta gröna ärter
1,5 hackad gul lök
3 msk smör
(1,5 msk hackad selleri) Jag gillar inte selleri, så hoppade över den.
0,75 l hönsbuljong
4,5dl matlagningsgrädde
1,5msk citronsaft
Salt
Peppar
Champagne eller mousserande vin
Ostbågar eller ostbollar

Skala och hacka löken och fräs den i smöret på svag värme tills den är mjuk och syran har försvunnit.
Dela sellerin i små bitar. Rör ner mjölet i lökfräset och tillsätt sellerim buljong, grädde och citronsaft. Sjud i cirka 10 minuter.
Smaka av med salt, peppar. Rör ner ärterna och låt dem bara bli varma, så behåller de den gröna färgen. Mixa soppan slät och sila den.
Servera soppan varm och slå i en skvätt champagne eller mousserande vin i tallriken. Toppa med ostbågar eller ostbollar eller den lyxigare varianten löjrom/forellrom och creme fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar