Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 15 februari 2012

Friterad banan


Åh, jag som älskar friterad banan med glass! Det är ju egentligen det bästa med att gå och äta på kinesisk restaurang! Testa göra detta, det var så himla enkelt, och smakar gudomligt gott!!

4 portioner:

Frityrsmet:
2 dl vetemjöl
2 dl iskallt vatten
1 msk bakpulver

4 bananer
Vaniljglass
Sirap eller lönnsirap (jag tog vit sirap, för jag hade det hemma, och det funkade jättebra!)

Blanda 2 dl vetemjöl, 2 dl iskallt vatten och 1 msk bakpulver till en frityrsmet i en bunke. Skär bananerna på längden och sedan på halva. Vänd runt bananerna i frityrsmeten och fritera i 180 grader i 2-3 minuter. Fritera 3-4 åt gången och lägg upp med hålslev på hushållspapper. Servera de friterade bananerna med vaniljglass och ringla sirap över bananerna.

3 kommentarer:

  1. Hej! Funderar på att köpa en fritös, vilket märke och modell har du? Är den lätt att rengöra.
    Älskar också friterade bananer.

    Med vänlig hälsning
    Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Severin som rymmer 3liter olja. Den är mycket lätt att rengöra då man kan plocka isär den väldigt enkelt.

      Radera
  2. hej maja!
    Jag har en Philips HD 6123. Den har några år på nacken, fick ärva den av min mamma när hon inte ville ha den längre. Jag tycker att den går bra att rengöra. Men jag tror inte det spelar så stor roll vilken fritös du köper, bara det går att ställa in olika temperaturer och att korgen i går att sänka o höja. Vet iofs inte ens om min fritös håller rätt temperatur, gör bara så att jag tar upp det jag friterat när det flyter upp till ytan och fått lagom fin färg. hoppas du hittar en fritös som du gillar! lycka till!

    SvaraRadera