Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 7 februari 2012

Kycklingsoppa

Ett tips från en klasskamrat! Tack så mycket! Den var väldigt lätt att göra och god var den också! Nämnde för en vän att jag skulle göra kycklingsoppa till middag och fick till svar "åh, sån med äpple och curry??" Läskigt att han kunde träffa så rätt. Själv har jag aldrig haft äpple i soppa förut, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad!
Dock tog jag mig friheten att byta grönsaksbuljongen till hönsbuljong.. tycker att det är godare! Hoppsan, märkte nu i efterhand att jag glömde ha i matlagningsgrädden! Men den var väldigt god ändå!

2 baguetter
450 g kycklinglårfilé
1 rött äpple
1 gul lök
1 msk smör eller margarin
1 msk curry
2 förp passerade tomater (à 500 g)
1 dl vatten
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 tärningar grönsaksbuljong
1 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

Sätt på ugnen och grädda brödet enligt anvisningen på förpackningen. Strimla kycklingen tunt. Kärna ur och tärna äpplet. Skala och hacka löken. Fräs kycklingen i matfettet. Tillsätt äpple, lök och curry. Blanda ner tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka 5 minuter. Smaksätt med rödvinsvinäger, salt och peppar. Servera soppan med baguetterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar