Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 17 februari 2012

Tandoori kyckling och biryani ris



Ett indiskt recept från min indiska klasskamrat! Härligt! Älskar indisk mat, men har inte blivit av att jag har lärt mig att göra det..eller lärt och lärt, har inte tagit för mig att följa några recept bara. Dock så fuskade jag lite med det här receptet om jag ska vara ärlig.. lite här och var..oopps. Tyvärr tycker jag att det blev lite torrt.. hade varit gott med någon sås till. Men annars var det helt okej, men skulle inte rekommendera det ändå.


Biryani ris:
1 lök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 tsk spiskummin (hela)jag tog malen
1 kanelstång
2-3 stjärnanis hoppade över det..
2-3 nejlikor, valfritt

1 tsk koriander (mald/mortlad)gillar inte så hoppade över det..
1-2 tsk ingefära, finriven hade malen, så tog det istället
1-2 lagerblad
1-2 tsk gurkmeja

1 morot, hackad i små tärningar
2-3 potatisar, hackade i små tärningar
0,5-1 dl gröna linser, kokta tog röda istället, för jag hade det hemma..
1-1,5 dl gröna ärtor och/eller majs jag tog majs
2-3 msk tomatpuré
1 msk garam masala

Garnering:
1-1,5 dl cashewnötter
1 röd/gul paprika
1 lök
Ovan garnering rostas lätt i en stekpanna.
Färska korianderblad, valfritt hoppade över


Gör så här:
Börja med att koka ditt basmatiris. Ett tips är att låta basmatiriset kokas "halvfärdigt", hela rätten blir klar i ugnen sedan.

Hacka löken och vitlöken fint och fräs dem i olja tillsammans med spiskummin, kanelstång, stjärnanis, nejlikor, koriander, ingefära, lagerblad och gurkmeja på låg värme i ca 5-8 min tills lökblandningen blir gyllene. Ju längre kryddorna får värmas i oljan desto mer smak utvecklar de!

Lägg i morots- och potatistärningarna och låt de stekas och bli mjuka. Lägg i linser, ärtor och tomatpurén och låt småputtra. Sist lägger du i garam masala. Nu är tomatröran klar.

Varva nu lager med ris och tomatröra. Börja och sluta med riset. Ställ in biryani i ugnen på ca 150 grader i 20-30 min. Tips! Täck med aluminiumfolie så blir det inte torrt!


Tandoori kyckling:

6 st kycklinglår, eller filé
5 msk citronsaft
0,5 st lök, hackad
4 st vitlöksklyftor
4 tsk ingefära, riven tog malen
1 msk korianderfrön som sagt, gillar inte korriander..så hoppade över det

4 tsk spiskummin
1 tsk salt
1 krm paprika
chilipulver
lime, till garnering hoppade över det
2,5 dl yoghurt
röd karamellfärg

Tag av skinnet av kycklingbitarna och pensla köttet med citronsaft. Täck över och marinera i kylskåpet i 30 minuter.  Lägg lök, vitlök, ingefära, korianderfrön, kumminfrön och resten av citronsaften i en skål och blanda till en kryddpasta. Blanda sedan kryddpastan med paprika, chilipulver och yoghurt, och rör blandningen slät. Häll hushållsfärg tills blandningen får en djupröd färg. Lägg kycklingbitarna i en stor, grund form och bred på tjockt med den kryddade yoghurtblandningen. Täck med plastfolie och ställ i kylskåpet. Marinera kycklingen minst 4 timmar, eller över natten. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg kycklingbitarna på ett galler över ett stort ugnsfat. Ugnsbaka i 45 minuter, eller tills kycklingbitarna är mjuka och genomkokta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar