Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 29 november 2011

Lindas lussebullar

Ett tips från en klasskamrat! Och jag måste säga att det va supergott!! Jag som annars tycker att vanliga lussekatter med russin ofta är torra och tråkiga. Dom här var verkligen inte torra och tråkiga. Utan snarare saftiga och underbart goda! Rekommenderar att du bakar dessa istället i år!

200 g smör(smält)
50 g jäst
5 dl mjölk, 37 grader
2 dl socker
1,5 tsk salt
1,75 liter vetemjöl
1 ägg
1 g saffran

ägg till pensling
smällt smör
strösocker

Värm smör och mjölk till 37 grader, och blanda med jästen. Blanda sedan ner resten av  ingredienserna till en bulldeg. Sen ska den jäsa 40 min. Arbeta degen och gör runda bullar. Jäs ytterligare 40 min. Pensla med ägg. Grädda i 250 grader i 5-7 min!
Pensla med smält smör och doppar i socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar