Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 15 november 2011

Hallonmoussetårta


Dax att bjuda lillasyster på en födelsedagståra på 19 års dagen!
Blev en tårta från min fina bok Tårtor av Maria Öhrn. Väldigt god! Syrran tog två bitar! Och Mamma ville gärna att jag skulle baka den igen! Det kallar jag bra betyg!

Botten:
200 g mandelmassa
2 ägg

Dekor:
125 g vit choklad
ev färska björnbär och hallon

Mousse:
3½ blad gelatin
300 g (ca 6 dl) hallon, färska eller frysta tinade
1 dl strösocker
½ dl vatten
2 dl matlagningsyoghurt
4 dl vispgrädde

Smörj botten på en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Riv mandelmassan grovt och tillsätt äggen ett i taget. Blanda till en jämn smet och bred ut i botten på formen. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 10-12 minuter. Låt svalna. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Mixa hallonen med mixerstav eller i en matberedare. Värm upp sockret och vattnet tills sockret smällt. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur dem och tillsätt i det varma sockervattnet. Låt svalna något och blanda sedan ner hallonpurén. Vispa grädden ganska löst. Rör ner yoghurten i hallonblandningen och vänd sedan ned i grädden. Häll den lösa moussen i formen och jämna till ytan. Ställ formen i frysen, gärna över natten. Ta ut den i god tid och lossa tårtan ur formen. Låt tårtan tina i kylen i minst 6 timmar. Garnera med bär och riven vit choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar