Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 27 november 2011

Italiensk bloggfest




Sådär ja, nu var det äntligen dax att fira att jag har passerat 40.000 besökare. En aning sent, med tanke på att jag redan är uppe i snart 70.000.. men jag vill ju att samma gamla gäng ska kunna vara med varje gång, så då fick jag helt enkelt skjuta upp datumet tills nu. Har inte bestämt temat för nästa fest än, men det borde bli av ganska så snart! (Och då hoppas jag att ryskan kan vara med!)
Hur som helst, till denna festen fick jag lite hjälp med tips från min italienska granne! Det tackar jag så mycket för! Det var kul att bjuda på en kyckling rätt, eftersom många förväntar sig pizza eller pasta när man pratar om italiensk mat. Men jag måste erkänna att det inte var någon personlig favorit, men helt klart godkänt!
Hade i alla fall en toppen kväll, tack ni som kom! Längtar redan tills nästa bloggfest!

Det blev lite olika plockmat och annat till förrätt:
Bruschetta, vitt bröd ingnidet i vitlök, stekt i lite olivolja. Sen färsk tomat ovanpå, och till det lite balsamvinäger och färska basilika blad.
Kalamata oliver
Parmaskinka
Foccacia bröd
Crostini bröd med tapenade av svarta oliver eller  av soltorkade tomater
Mozzarella ost med färsk tomat, färsk basilika, olivolja och flingsalt


Och till huvudrätt blev det grannens tips:
Pollo alla Marengo

Och så till detta blev det såklart Italienskt vin...! Min personliga favorit som jag kallar snyggvinet, för det är en snygg kille på boxen! Rocca di montemassi. Rekommenderar det. Bra pris, smakrikt, mjukt och fruktigt, precis så som jag tycker att det ska vara!

Foccaciabröd
Tid: ca 1 tim och 10 min

50 g jäst
1 l vatten
1 1/2 l vetemjöl
1 1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1 msk flingsalt

Värm till 175°. Smula ner jästen i ljummet vatten (37°). Blanda ner salt och 1/2 dl olivolja. Tillsätt vetemjölet, lite i taget och rör till en slät deg. Degen ska vara lös och inte som en vanlig fast bröd deg. Smörj en djup plåt med 1/2 dl olivolja. Häll upp degen i plåten och låt jäsa i ca 20 minuter. Häll över 1/2 dl olivolja innan gräddningen och toppa med flingsalt. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Lyft ut brödet ur plåten och låt svalna på ett galler under bakduk.

Pollo alla Marengo
Tid: ca 1 timme
ca 4 port.
1 hel kyckling ca 1 1/4 kg
salt och peppar
3/4 dl olivolja
500 g mogna tomater
1½ dl torrt vitt vin
1 1/4 dl hönsbuljong
2 klyftor vitlök
250 g färska champinjoner
200 g pärllök
2 msk smör
saften av 1 citron
4 råa räkor med skal
4 ägg
salt och nymald vitpeppar
vitt bröd i skivor
½ knippa basilika eller persilja

Dela fågeln i 6-8 bitar. Gnid in dem med salt och peppar. Bryn i olja ca 10 min, lägg sedan i gryta. Skålla tomaterna, skala och kärna ur. Grovhacka fruktköttet och lägg i grytan. Rör ner vin och buljong. Pressa i vitlöken och låt sjuda under lock i ca 45 minuter. Stek champinjonerna och pärllöken i smör ca 10 minuter. Smaksätt med ca 2 msk citronsaft, salt och peppar. Fräs räkorna oskalade i olja och vitlök. Ta ur kycklingen ur grytan och red av såsen med lite mjöl. Rör sen ner kyckling, svamp och lök. Gör en äggröra i svamp pannan, salta och peppra. Rosta brödskivorna. lägg upp fågeln med räkor, äggröra och rostat bröd. Strö över basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar