Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 21 november 2011

Äggtoddy à la Mannerheim


Min mamma såg att dom gjorde denna på programmet Halv åtta hos mig, och tydligen var det väldigt uppskattat, dessutom såg det väldigt gott ut. Så har länge tänkt att jag skulle testa göra det..men har inte velat köpa en hel flaska konjak bara för detta.. därför passade jag på nu i helgen när jag var hos min far. Lyckades norpa åt mig lite konjak av honom! Var väldigt skeptisk då jag inte är något direkt fan av konjak.. men det var faktiskt väldigt gott! Kändes lite lyxigt.. och en aning "vuxet". Prova gärna!

4 portioner

4 st äggulor
4 msk socker
2 dl grädde, vispad
4 tsk florsocker
4 tsk nescafé
4 tsk kakao
4 msk konjak
4 st halva äggskal

Koka äggskalen. Vispa äggulor och socker. Vispa grädden och häll ner i äggblandningen. Häll upp i portionsglas. Ställ in i kylen ca 30 min. Precis innan servering - lägg på florsocker, nescafé och kakao i små "öar". Häll 1 msk cognac i äggskalet och placera mitt på. Servera. Låt gästerna hälla konjaken över desserten och blanda ihop allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar