Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 8 februari 2011

8 Februari Helens Schweizerrullar

Ett tips från en klasskompis! Har aldrig gjort blomkålsmos förut. Hade nog inte ens tänkt tanken om inte jag fått det här receptet. Kan inte komma på att jag har ätit det förut heller.. men minnet sviker ibland. Hur som helst så var det väldigt gott! Helt annorlunda mot potatismos. Skinkrullarna var också jättegoda!

ca 4 port.
500 gram valfri köttfärs
1 tsk salt
1 krm peppar
1,5 dl riven ost
2 st ägg
0,5 dl vispgrädde
2 msk finhackad purjo
2 msk finhackad persilja
11 st ca 10-12 skivor rökt skinka

Sås:
3 dl vispgrädde
0,5 dl chilisås
salt
svartpeppar

Blomkålsmos:
500 gram fryst blomkål
0,5 dl vispgrädde
1 msk smör
0,5 dl creme fraiche
salt
vitpeppar
örtsalt t ex Herbamare

1.Sätt ugnen på 200 grader. 2.Arbeta samman färsen med salt, peppar, riven ost, ägg, grädde, purjo och persilja. 3.Lägg ut skinkskivorna på en stor skärbräda och fördela färsen över dem. 4.Rulla ihop till rullar. Lägg dem i en smord eldfast form med skarven nedåt. 5.Rör samman grädden med chilisåsen och smaka av med salt och peppar. 6.Häll såsen över färsrullarna. 7.Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Ös rullarna några gånger under tiden. 8.Tina blomkålen i mikron och låt den rinna av i ett durkslag. 9.Mixa blomkålen med kryddor och grädde i en matberedare eller med mixerstav. 10.Smält smöret i en teflonkastrull och häll i blomkålsmoset. 11.Tillsätt creme fraiche och låt det smälta ner i moset under omrörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar