Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 14 februari 2011

14 Februari Ahgrens bilar tårta

Ett tips från min lillasyster.
Bakade denna tårtan samma dag som jag höll på med bloggfesten.. så här i efterhand kan jag ju säga att det var extremt ambitiöst att göra den samma dag. Tror ni mig om jag säger att jag stod i köket non stop från klockan nio på förmiddagen? Så jag hann inte riktigt med att ta en bild när tårtan var hel och fin.. men hur som helst, min kärleks dotter hade fyllt år, och hon förtjänade en fin hemmagjord tårta. Så det var inget snack om saken.
Själv kunde jag inte vara med på kalaset, men hon sparade en liten bit till mig!

Jag kan säga att tårtan var väldigt god, men den smakade inte så mycket bilar som jag trodde att den skulle göra! Så visst var den helt okej, mer som en vanlig gräddtårta, lite kul tvist med bilarna dock. Men den är ingen tio-i-topp-tårta.

3 lager tårtbotten (helst hemmagjord, annars 1 pkt köpt)
180 g ahlgrens bilar
3 dl grädde
ca 2 dl hallon
ca 2 msk strösocker

dekoration:
ahlgrens bilar
3 dl grädde

Kvällen innan tårtan ska bakas: Blanda klippta ahlgrens bilar tillsammans med 3 dl vispgrädde i en kastrull och smält samman på låg värme tills det blir en slät smet. Rör ofta. Låt sedan smeten stå i kylen över natten.
Mosa hallonen tillsammans med lite socker och bred ut på ena lagret av tårtan.
Vispa ahlgrens bilar-smeten du förberedde dagen innan, med elvisp till en smidig kräm. Bred denna på andra lagret av tårtan.
Lägg på sista tårtbotten och dekorera med vispad grädde och ahlgrens bilar.

1 kommentar:

  1. wow, detta måste jag prova....tror du man kan få en bättre-kraftigare smak om man ökar antalet bilar i smeten?
    okej...kram

    SvaraRadera