Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 17 februari 2011

17 Februari Paulas Daube


Ett till tips från Danmark! Men detta är från min kära kusin!
Detta receptet tog en evighet att göra, men jag jobbade ändå hemifrån idag, så det var ingen fara, det kunde ha stått i ugnen hela dagen om var så.. och gud så värt det var! Himelskt gott! Verkligen underbart! Det här receptet rekommenderar jag verkligen! Länge leve lergrytan! ;)
..nu ska jag övertala min kära vän M, att vi ska äta middag hos mig istället. För denna måste få upplevas!

ca 4 port
100 g fläskkött
300 g benfritt nötkött, i skivor
1 chili, hackad
ca 1 dm purjolök
2 morötter
5 pepparkorn
3 msk soya
ca 3 dl porter öl
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 enbär
2 lagerblad
1 msk grovsalt
2 msk olivolja
ca 2 msk maijzena majsstärkelse att reda av såsen med.
Skär fläsket och grönsakerna i ganska så stora bitar. Lägg alla ingredienserna i en lergryta(som du blött upp ca 1 timme innan). Sätt in lergrytan i ugnen utan lock i 200 grader, rör om då och då, tills köttet fått lite gyllenbrun färg, ca 30 minuter. Sänk värmen till 150 grader, häll på vatten så det täcker allt och sätt på locket. Låt stå i cirka 3 timmar eller tills köttet är mört.
Sila av såsen och red av, häll sedan över köttet igen. Servera med potatismos till. (helst gjort med grädde och smör i!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar