Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 februari 2011

12 Februari Blogg fest: Tjäder

Blev osäker på om min anka skulle räcka till att fylla alla mina gästers hungriga magar, så passade på att göra iordning tjäder för första gången! Det var gott, men lite smått torrt. Så den blev ju ganska så rejält brädad av ankan.

ca 4 port.
tjäderhöna ca 1½ kg
2 tsk salt
1 kryddmått vitpeppar
2 msk matfett
2 dl buljong
1dl rödvin

SÅS
4dl steksky ev spädd med buljong
3msk vetemjöl
2dl grädde
vinbärsgele

Det är nu du ska använda din gjutjärnsgryta!
Skölj och torka fågeln väl. Gnid den in-och utvändigt med salt och peppar. Stek den i smör på alla sidor. Späd sedan med varm vätska lite i taget. Ös och späd under hela stektiden , ca 11/2-2tim
Tag upp fågeln. Sila upp stekskyn, red av den med vetemjöl utrört i lite vatten, späd i grädde och låt koka i 3 min. Smaksätt med mer salt och vitpeppar och lite vinbärsgelé.

1 kommentar: