Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 28 februari 2011

28 Februari Einars nyårsfisk

Ett tips från en gullig farbror jag nyligen lärt känna. Han sa att han åt denna rätten på nyårsafton, därför fick den det namnet. Han gjorde på gös, men sa att man lika gärna kunde byta ut fisken mot annan vit fisk, därför blev det istället torsk för min del.
Helt okej rätt, men fisken blev lite torr måste jag erkänna. Borde nog ha tagit filéer istället. Men det var hur som helst en väldigt god kombination med parmaskinkan, svampen och fisken.


ca 4 port.
ca 400 g torsk
ca 1-2 dl svamp stuvning
ca 6 skivor parmaskinka
cocktailtomater på kvist
olja, salt, peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnssäker form. Bred generöst med svampstuvning på den ena fiskfilén och lägg sedan på den andra. (Jag hade köpt torsk i bitar, så jag skar ett långt snitt längs med fisken, där jag la svampstuvningen istället) Linda parmaskinka runt fiskpaketen och lägg dom sedan i formen. Lägg tomaterna på kvist bredvid, pensla på olivolja på fiskpaketen och tomaterna. Salta och peppra. Sätt in i ugnen i ca 25 minuter. Servera med potatismos.

1 kommentar: