Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 februari 2011

12 Februari Blogg fest: Canard a lórange

Grymt gott!! En ganska så vild chansning att göra något för första gången då man har en massa gäster.. men det vore inte likt mig att bjuda på ett säkert kort! Men jag hade dessutom fått höra från flera håll att detta receptet skulle vara supergott.. så jag litade på det. Och det gjorde jag verkligen rätt i. Super duper smarrigt! Ett ganska så krångligt och tidskrävande recept - men så värt det!
Har heller aldrig förut brytt mig om att skaffa riktigt maderia vin, utan förut bara hoppat över den ingrediensen. Så fel av mig, snacka om att madeira gjorde pricken över i:et. Kommer aldrig mer göra om det misstaget.

ca 5 port.

en hel anka på ca 2-2,5 kg
3 krm salt
2 krm vitpeppar
2 gula lökar
1 morot
3 krm timjan
4 apelsiner
Till apelsinsås:
3 msk strösocker
0,5 dl rödvinsvinäger
4 dl hönsbuljong
1 dl madeira
2 msk maizena majsstärkelse
3 msk madeira
2-3 msk apelsinlikör
2 tsk citronsaft
1 msk smör

APELSINSÅS: Innan du helsteker ankan gör du apelsinsåsen. Skölj apelsinerna och skala dem med potatisskalare. Strimla skalen och koka dem i 1 liter vatten i 2-3 minuter. Sila av och spara apelsinskalen. Koka socker och vinäger i en såskastrull så att det mörknar i ca 5 minuter(Obs ska ej brännas bara bli karamell). Tillsätt hönsbuljong och madeira. Sjud så att karamellen löser sig. Rör ihop maizena och lite madeira i ett glas och tillsätt det under omrörning för att reda apelsinsåsen. Tillsätt de kokta apelsinbitarna och vispa ner en klick smör. Smakar av med salt, peppar, apelsinlikör och citronsaft.

Tina ankan ett dygn innan i kylen om den är fryst. Sätt ugnen på 225 grader. Skölj ankan och torkan den. Salta och peppra ankan invändigt och utvändigt. Skiva en lök och fyll ankan med lök och timjan. Värm stekgrytan utan locket i ugnen. Lägg ankan med skinnsidan nedåt i stekgrytan. Skiva lök och morot och lägg runt om. Sätt in i ugnen i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader. Ös bort ankfett efterhand med en slev - det gör inget om en del ankfett är kvar. Vänd ankan efter 30 minuter. Efter ca 1,5 timme är ankan klar. Då ska den ha en innertemperatur på 60 grader. Ta ut ankan och låt den vila under folie - högst 30 minuter dock. Luta grytan och skeda bort det mesta ankfettet. Tillsätt apelsinsåsen och vispa ur grytan. Mosa grönsakerna och koka ihop några minuter. Sila såsen. Servera apelsinfiléer och potatis till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar