Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 24 februari 2011

24 Februari Helens Sinkadus


Ett till tips från min kära klasskamrat!=) Det tackar jag så mycket för! Denna rätten var väldigt god! Det blev en supergod sås med senapen i! Det passade så bra ihop med svampen, skinkan och allt det andra goda. Men tyvärr så hade jag nog lite för mycket ost ovanpå. Skulle nog helst velat hoppa över osten helt. Men det är nog mest för att jag inte är så förtjust i att ha ost på gratinerad mat. ..brukar tillexempel föredra ströbröd på potatisgratängen istället för ost. Men jag måste ändå säga att det var ett smarrigt recept!

ca 4 port.

600 g fläskfilé
1 msk smör
1,5 st salt, (1 tsk + 0,5 tsk)
2 krm svartpeppar
150 g champinjoner
5 st tomater
150 g skinka, rökt
2,5 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk senap, grovkornig
1 st vitlöksklyfta
1,5 dl ost, riven

Sätt ugnen på 225°. Putsa fläskfilén och skär i ca 2 cm breda bitar. Bryn dem i smöret ca 2 min per sida. Krydda med 1 tsk salt och peppar. Ansa och skiva champinjonerna. Stek dem hastigt efter köttet i stekpannan. Skiva tomaterna och täck en ugnssäker forms kanter och botten med dem. Lägg kött och svamp i formen. Tärna skinkan. Lägg skinkan i stekpannan och häll på grädden blandad med majsstärkelse. Smaksätt med 1/2 tsk salt, senap och pressad vitlök. Häll såsen över fläskfilén och strö över osten. Tillaga mitt i ugnen ca 20 min. Servera gratängen med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar