Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 21 juni 2010

21 Juni Coq au vin

Åhh grymt gott! Kycklingen var riktigt god och mör, såsen smaskens, och grönsakerna med. Det här måste jag göra om. Riktig lyxig gourmé mat, med rödvin, färska champinjoner och andra goda grejer. Och självklart, absolut inget matlagningsvin, utan riktigt system-bolaget-vin. Bjöd över min kära granne och min kärlek, och dom gav också denna smarriga rätten bra betyg. Så jag säger bara, det tar lite tid, men det är mödan värt!

1 hel kyckling
1 morot
1 gul lök
10-15 små lökar
1 purjolök
1 lagerblad
1½ tsk salt
½ tsk timjan
1 vitlök, pressad
½ tsk svartpeppar, malen
4 dl rödvin
smör att steka i
10 st champinjoner, färska
persilja, färsk
2 msk vetemjöl

Dela kycklingen i åtta delar, stek i smör i stekpanna så dom får färg på båda sidorna. Lägg sedan över kycklingen i en stor kastrull. Häll i lite vatten i stekpannan och bryn av, häll sedan det på kycklingen. Hacka sedan purjolöken, gula löken och moroten, och skala små lökarna. Stek allt i lite smör. Lägg sen ner det med kycklingen. Slå över vinet och lägg i kryddorna, låt puttra i ca 35 minuter.
Skiva champinjonerna och stek dom i lite smör, lägg sedan ner dom i kastrullen. Låt puttra ett par minuter. Blanda ut mjölet med lite vatten och häll i det och låt koka upp.
Servera med kokt potatis och lite persilja ovanpå. Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar