Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 2 april 2022

Indisk lammcurry

Ett recept från en Allt om mat tidning från 2007. God curry som blev otroligt mör. Till och med barnen tyckte att det var gott. Men ska jag va ärlig så har jag testat andra sorters curry som varit godare.



5-6 portioner 

Ca 900 g lammkött, t ex stek eller grytbitar

1 msk tamarindpasta eller limejuice 

2 tsk gula senapsfrön

1 tsk mald spiskummin

2 tsk gurkmeja

1 tsk chiliflakes

1 tsk paprikapulver

2 msk vitvinsvinäger 

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor 

2 tsk riven färsk ingefära 

1 msk rapsolja

2 dl vatten 

1 tsk salt

Tillbehör:

Kokt ris

Chutney

Skär köttet i bitar och blanda i en skål med tamarindpasta, stötta senapsfrön, spiskummin, gurkmeja, chili, paprika och vinäger. Blanda om ordentligt, täck med plast och låt stå i kylen att marinera minst 1 timme men helst ett helt dygn. Ta det marinerade köttet ur kylen. Skala och hacka lök och vitlök. Riv ingefära. Hetta upp olja i en gryta och fräs köttet ca 3 min. Rör om hela tiden och tillsätt lök, vitlök och ingefära. Låt fräsa ytterligare ca 1 minut. Tillsätt vatten och salt och låt grytan sjuda på medelvärme under lock ca 1 1/2 timme. Servera med ris och gärna chutney. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar